Stayhard - Brand Portrait Peak performance
Kurv
PEAK PERFORMANCE

Passion til mindste detalje

At en virksomhed har et værdigrundlag at stå på og nøgleord at arbejde efter, er i dag lige så givet som en kop kaffe i pausen. Men at skabe en harmoni, hvor både produkter og medarbejdere lever op til de fine ord, er ikke altid lige så indlysende. Nogle gange bliver værdiordene bare en bunke bogstaver eller tomme floskler ved kickoff-mødet. Peak Performance er ikke sådan en virksomhed. Stayhard har mødt det passionerede team.

Tekst: Pål Johansson



Lige så snart man træder op ad trappen ved Peak Performances hovedkvarter nede i Frihamnen i Stockholm, begynder man at kunne mærke det varme fællesskab og passionen. To vigtige søjler, der sammen med vinderinstinktet danner grundlaget for virksomhedens DNA. En ægte følelse, det er svært at sætte fingeren på, men som mærkes hele vejen under rundvisningen i det gamle ombyggede lager. Atmosfæren er familiær og indbydende over det hele, og der går ikke længe, før vi faktisk føler os som en del af teamet.

Magasin 1, der engang rummede gods på vej til eller fra hovedstaden, huser nu et stort kontor, hvor alle virksomhedens administrative dele er samlet, og hvor fremtidige kollektioner bliver skabt. En bygning i flere etager med det livlige havneindkøb som baggrund. Udenfor vinduet er en anden fremvækst i fuld gang. Norra Djurgårdsstadens byggeri i Värtahamnen vil om nogle år komme til at huse tusinder af nye boliger og arbejdspladser. For den fantasifulde kan bygningens gigantiske grusbunker føre tankerne hen til stejle pister og Peak Performances egen rejse. For det gik ret hurtigt, da hele begyndte i slutningen af ​​1980'erne, og virksomheden tog de første drejninger væk fra Åreskutans hjemmebakker.





I starten af 1986 var Peak primært et varemærke for skientusiaster. De tre grundlæggere Stefan Engström, Peter Blom og Christer Mårtensson levede og åndede for skiløb og ønskede at skabe kvalitetstøj, der kombinerede funktionalitet i topklasse med et enkelt men cool design. Efterhånden som flere og flere blev trætte af 1980'ernes pastelfarvede brug-og-smid-væk-produkter, voksede også efterspørgslen efter kvalitet og mærker, der stod for noget ægte. Peak Performance, hvis produkter kunne levere netop den ægthed, passede som hånd i (ski)handske.

Butikken i Åre og postordrekataloget fik snart selskab af flere forhandlere og egne butikker i flere dele af landet. Kataloget var en praktisk målestok, som kunne afgøre næste placering og fordeling af tøj mellem butikkerne. Tøj fra Peak Performance blev et stadig mere udbredt syn på både skiløjper og i byens gader, og logoet ætsede sig for evigt ind i svenskenes bevidsthed. Tøjet blev synonymt med præcis det, som grundlæggerne ønskede at skabe med hensyn til kvalitet, funktionalitet og passion. Tøj der understøtter et aktivt liv.



Vi følger med designerne og bydes velkommen ind i deres hellige gemakker på designetagen en trappe op, for at tale om, hvordan sortimentet og antallet af kollektioner er vokset i takt med efterspørgslen, og det gamle logo med den fjerklædte indfødte amerikaner er blevet opdateret. Hvordan skisegmentet har fået selskab af casual, active, golf, essentials og equipment til både kvinder, mænd og børn. Om at materialer, farver og modeller er blevet udviklet og erstattet, men at ambitionen og grundlaget for værdierne altid har været det samme. Bæredygtighedstanken i udviklingen af ​​nye kollektioner har været der siden starten, men er i dag mere håndgribelig end nogensinde før.

– Det er virkelig cool, at vi stadig kan se vores gamle jakker fra 1986 i gadebilledet. Det er et tegn på, at vi gør noget godt og producerer tøj, der bare holder. Det er en enorm udfordring at håndtere dette bæredygtighedskoncept, siger Andreas, designer hos Peak Performance.

Kollega og designmanager Sofia tilføjer: – Som tøjfirma skal vi være på dupperne på en helt anden måde i dag end tidligere. Konkurrencen er hårdere, forbrugerne er mere oplyste, og vi ved, at branchen på mange måder er en miljøbelastning. Men der sker ting og sager i tøjbranchen, og udviklingen går fremad, så der vil ske meget spændende i de kommende år. Det er meget inspirerende at være med i denne forandringsproces og drive den fremad.



Fokus på netop innovation og bæredygtighed er en naturlig del af både designteamet og resten af ​​virksomhedens hverdag med en konstant søgen efter nye materialer og smarte muligheder. Peak Performance samarbejder med forskellige organisationer og arbejder aktivt med leverandører og kolleger i branchen for at skabe forandringer og mindre miljøpåvirkning. Den cirkulære tilgang er noget, som Åsa, virksomhedens ansvarlige for bæredygtighed, har afsat mange timer til de seneste år. – Det handler om at forstå, at jordens ressourcer er begrænsede, og at vi skal bruge dem på den mest bæredygtige måde som muligt. Det kan være alt fra reduceret brug af vand og kemikalier i produktionen og smartere transport til genanvendelige og nedbrydelige materialer. Sidstnævnte forskes der meget i, og der tror jeg, at vi i branchen er nødt til at arbejde endnu tættere sammen med universiteter og forskere for at være på forkant. Jeg er overbevist om, at vi inden for få år vil se tøj lavet af materialer, som vi aldrig troede var muligt, såsom affald fra fødevareproduktionen.

Selvom der for Peak Performance er et stykke vej endnu, før de kan genindvinde deres tøj, arbejder de hårdt for at øge deres tøjs levetid. Forskning viser, at hvis du bruger et produkt 60 gange sammenlignet med 30, er dets miljøpåvirkning halveret. En del af det skyldes, at de samarbejder med flere skræddere og syersker som reparerer kundernes ødelagte tøj, i alt over 4.500 reparationer om året. – Vi var tidligt ude med at tilbyde en reparationsservice til vores kunder, en service, der desuden er gratis for vores medlemmer. Hvis din jakke går i stykker, sender vi den til syerskerne, der reparerer den, så den bliver som ny igen med materialer og knapper fra tidligere kollektioner. På denne måde øger vi levetiden og får vores kunder til at bruge deres yndlingsjakker i flere år.



Vi fylder kaffekopperne og taler om Peak Performances aktive bæredygtighedsarbejde og den enorme forandring, der sker i branchen. Åsa og designteamet er overbeviste om, at det, vi ser nu bare er begyndelsen, og at der vil ske meget inden for få år. For den yngre generations reducerede forbrug, større miljøbevidsthed og øgede interesse for vintage kræver kreative løsninger fra virksomhederne.

Så når Peak Performance taler om vækst, er det aldrig på bekostning af hverken kvalitet eller bæredygtighed. Selvom målet er at få en bredere målgruppe og være aktive på flere markeder, tror Åsa, at de nye kunder hovedsageligt vil komme fra de segmenter, der ikke kan tilbyde bæredygtige produkter og alternativer. Hun mener også, at Peak Performance om ti år er en virksomhed, der kan tilbyde en række forskellige serviceløsninger knyttet til forretningen. – Dette kan f.eks. være leje af tøj, man sjældent bruger og flere genbrugsplatforme, hvor enten virksomheden eller privatpersoner sælger produkterne. Jeg tror, at det kræver kreativitet og innovation af alle virksomheder, der vil have succes.

Passionen, fællesskabet og vinderfølelsen – virksomhedens tre nøgleord, garanterer at de vil lykkes. Det ligger ligesom i kortene. – Vi har konkurrencefolk i alle stillinger, og folk brænder virkelig for det, de laver. Alle er utroligt dedikerede til deres opgave, hvad enten det er arbejde, en fodboldkamp eller anden teamaktivitet. Så farer der en konkurrencedjævel i folk, og de bliver helt vilde, griner Sofia.

Og hvilken bedre måde at få en afsluttende dosis af virksomhedens nøgleord end i Boxen, Peak Performances eget træningscenter? Her kan medarbejderne træne på egen hånd eller køre fællestræning med kolleger, når de har lyst. Denne dag stod der cirkeltræning på programmet ledet af customer service-medarbejder Filip - og selvfølgelig skulle vi også være med. Så med heppende tilråb og en powerbar i maven satte vi kurs mod træningslokalet. Efter 35 minutters intens, spændende og utrolig sjov træning forlod vi hovedkvarteret på rystende ben og med et stort smil på læberne. Selvom vi måske ikke nåede vores peak rent træningsmæssigt, følte vi os bestemt som en del af det passionerede fællesskab.

See all from Peak Performance