Emanuel Karlsten - Hvor er alle de mandlige influencers? | Stayhard
Kurv

Hvor er alle de mandlige influencers?

Kronik: Emanuel Karlsten
Foto: Martin Ridne


VERDEN KONTROLLERES AF influencers, men hvorfor er de så sjældent af hankøn? Jeg tænkte over det, da jeg skulle skrive denne tekst. At indflydelse på, hvordan vi klæder os, og hvad vi bliver påvirket af i så høj udstrækning afhænger af, hvem vi nu følger på Instagram eller abonnerer på på Youtube. Vi kalder dem "influencers" i mangel af en bedre betegnelse. For egentlig er de jo... ingenting? Almindelige mennesker, som ikke er gode til noget specielt, men som er blevet så interessante, troværdige eller sjove at vi bare MÅ følge dem og se dem i vores feed. Men det er meget få af dem, der er mænd.

PÅ HUNKØNSSIDEN ER der til gengæld uendeligt mange. Den største er Therese Lindgren, som med sin Instagramkonto (ca. 800.000 følgere) og sin Youtubekanal (550.000 abonnenter) er totalt dominerende blandt kvinder mellem 18–30 år. Isabella Löwengrip, Angelica Blick, Janni Delér – listen er uendeligt lang. Når de skriver om noget tøj, holder alle op med at gå i det, når de skriver om en trend, får det hele butikscentre til at skifte fokus. Men blandt mænd?

DET ER SÆRT, for det virker som om mænd altid er nødt til at gemme sig bag noget andet. Der findes stort set ingen, som bare er helt sig selv, som lykkes med at skabe indflydelse. Der skal altid være en eller anden aktivitet. Hvis man som mand er god til noget andet og samtidigt er til stede på internettet, så er det godt. Artister, professionelle fodboldspillere eller gamers. Avicii, Zlatan eller Pewdiepie. Eller for at nævne nogle på et lavere niveau: Maher Zain, Skilltwins og Fazeteeqo.

SKABER MÆND EN tilstedeværelse på nettet, gøres det i ly af noget andet. Der findes f.eks. en række forskellige redaktionelle konti. Altså typen, hvor man indsamler og publicerer billeder om et bestemt emne. Humorkonti som Ellentv eller Cohmedy, eller skønhedskonti som Tattoos_of_instagram eller Men with class. Disse konti har millioner af følgere, men afsenderen er stort set anonym. Men with class viser et fantastisk udvalg inden for herremode og har opbygget en smart forretningsmodel, hvor de mest populære af "dagens outfits" også sælges i en tilknyttet butik. Men der er stadig ingen tydelig afsender.

DER FINDES NOGLE få mandlige modebloggere, som har forsøgt at konvertere sig selv og deres tilstedeværelse til Instagram, men er det virkelig det bedste vi kan? Der ligger noget trist i det, som måske siger noget om maskuline idealer og selvbilleder. Ville det ikke være skønt, at man kunne følge mænd som turde tale om hverdagsproblemer, kropsopfattelse, forholdsproblemer eller spil?

ELLER ER det tværtimod så ærligt, at vi ville syntes, det var mærkeligt. Hvilket måske forklarer, hvorfor den hurtigst voksende gruppe af mandlige influencers lige nu er nye komikere: Tydeligst ser man det i Lucas Simonsson og I just want to be cool og Random making movies. Her reduceres hverdagsproblemer til et hælspark, en joke og et cringe. Et hårdt slag på skulderen. Jeg ved ikke, om det er trist eller bare typisk mænd, men der skal ske noget her.

Måske er det din tur til at træde frem?

Emanuel Karlsten
Journalist og rådgiver inden for digitale medier