Stayhard - Terrace Fashion
Kurv
TERRACE FASHION

Fra tribunen til gaden


Hvad er casuals-mode? Og hvorfor forbinder man det med hooliganisme? Her finder vi ud af, hvornår, hvor og hvordan en tøjstil for engelske fodboldfans blev til street fashion i form af Terrace Fashion.


Hvad er casuals-mode? Den designerstil som man i dag betegner som Terrace-fashion har sin oprindelse i slutningen af 70'erne, hvor unge mennesker i Liverpool begyndte at klæde sig anderledes end andre fodboldfans i Peter Storm-jakker, lige jeans og Adidas-sko. Man siger, at det netop var Liverpool FC’s fans, som startede med at klæde sig i internationale brands som de fik fat på, når de var med til holdets kampe rundt om i Europa. Et lignende fænomen så man dog også Manchester i den samme periode.


Hvilke brands forbinder man med casuals? Casuals er en afart af forboldtilhængere som domineres af hooligans. Subkulturen startede i England i starten af 80'erne, hvor hooligans begyndte at klæde sig i designertøj som f.eks. Stone Island, CP Company, Sergio Tacchini, Fila, Fred Perry og Lyle & Scott. Man holdt op med at bære klubfarver for at undgå opmærksomhed fra politiet, for at kunne infiltrere rivaliserende klubber og for ikke at blive nægtet adgang til pubberne.

I løber af 90'erne måtte de originale brands som Sergio Tacchini og Fila vige pladsen for Stone Island og CP Company, der blev centrale elementer i casuals-looket. Luksusbrands som Prada, Burberry, Aquascutum og Gucci begyndte også at blive brugt mere hyppigt på lægterne. Der blev udkæmpet tre forskellige kampe hver lørdag: den på plænen, den på parkeringspladsen (eller oftest på et mere uforstyrret sted) og den på tribunerne. Det var ikke længere nok at være dem, der kunne lave mest larm – nu gjaldt det også om at være de mest velklædte.

Denne trend varede dog ikke evigt. I takt med at de forskellige brands etablerede sig i UK og at internettet gjorde det let for enhver at få fat på de dyre sager, så aftog det værste hysteri og vigtigheden af de ”rigtige” brands.

I dag er alle casuals ikke længere dedikerede til at fylde sig med Guinness og uddele øretæver. For mange handler det om mode og musik. Under overfladen findes der mere end bare Stone Island-logoer og flyvende knytnæver. Faktum er, at Terrace-moden har haft større indflydelse på den øvrige mode, end mange måske er klar over.

Terrace-fashion har spredt sig fra lægterne til gaden. De brands, som man tidligere i høj grad forbandt med hooligans, har rystet de negative associationer af sig og er blevet mere tilgængelige. Det hænger til dels sammen med, at casuals-looket har bevæget sig væk fra oprindelsen i fodboldmiljøet og er blevet en livsstil for den modebevidste mand.


Hvad er det vigtigste inden for den engelske "tribunemode"?
Hos den mest dedikerede Terrace-wear-kender er garderoben fyldt med dyrt overtøj, tekniske jakker og sjældne sneakers. Looket kan deles op i syv hovedkategorier. Her viser vi de vigtigste elementer, så du rammer stilen.



MAC – Engelsk slang for trenchcoats og regnjakker, som brandet Macintosh gjorde populære. Oftest menes en trenchcoat med almindelig krave, en såkaldt ”Car Coat”.

I løbet af 80'erne begyndte casuals at bære luksusbrands som Burberry og Aquascutum. To brands, der er kendt for at fremstille noget at verden bedste overtøj. Der gik ikke længe, før fodboldtribunerne var oversvømmet med beigefarvede, knælange jakker. De seneste år ser vi stadigt mere teknisk overtøj, men Mac’en er stadig et vigtigt element.


Jakke med hætte Det nordvestlige England regnes nok stadig for tribunemodens hjerte. Regnfulde byer, hvor man elsker overtøj, som f.eks. Manchester og Liverpool hvor casuals-fænomenet opstod har gjort anorakker og jakker med hætte (cagoules) umådeligt populære.

Terrace-moden handler om to ting: Hvem er mest velklædt, og hvem kan modstå det værste vejr på tribunen under kampene. Dette har medført, at dyre og tekniske jakker i høj kvalitet definerer stilen. Mærker som Stone Island og CP Company er blevet standard, men også sejler- og outdoor-brands som Henry Lloyd, Fjällräven og Paul & Shark ses på lægterne.


Træningsjakke Inden Aquascutums trenchcoats eller CP Companys goggle-jakker var det træningsjakker, som var vigtige i casual-garderoben. Også i dag ser vi mange klassiske træningsjakker til kampene. Men det var i slutningen af 70'erne, hvor de engelske supporters fulgte deres hold rundt til kampe i Europa, at de etablerede sig hos fansene. Italienske brands som Sergio Tacchini, Ellesse og Fila kom til at definere looket. I og med at disse brands ikke var tilgængelige i UK på dette tidspunkt, blev de statussymboler blandt rivaliserende supporters.


JEANS Lige siden de tidlige Liverpool-dage har lige jeans været de foretrukne bukser, og de er fortsat centrale for Casual-looket i dag.

I begyndelsen var det mellem stonewashed jeans, gerne fra Emporio Armani, som var hotte, sammen med en dyr jakke og fede sneakers.

I dag, hvor udbuddet er stort, ser vi mere rådenim i tunge kvaliteter fra forskellige specialistbrands, som f.eks. Edwin og Nudie.


Halstørklæde Anvendeligt tilbehør, både til at holde kulden væk og til at maskere ansigtet efter kampen, hvis der er optræk til ballade. Supporterhalstørklæder med dit holds farver er det mest populære valg for de fleste fodboldtilskuere. Men i Casuals-kredse er det klassiske og luksuriøse brands, som dominerer. Gerne i forskellige tern og tartans.


Kasket Fra begyndelsen startede Casuals med at bære kasketten trukket langt ned over ansigtet for ikke at blive genkendt på overvågningskameraer. I dag er kasketten stadig central for det rigtige Terrace-look. Også her er de klassiske brands mest populære, herunder Burberry, Polo Ralph Lauren og Lacoste.

Se alle kasketter


SNEAKERS Terrace-moden udgøres nok som minimum 50%, af sneakers. At have par limited edition sneakers, som er svære at få fat på, er nok det ultimative statussymbol. Reebok Classics er allevegne, men det er Adidas som dominerer og er en grundsten i Terrace-moden.

I 80'erne og 90'erne var der mange trofaste fans som drog til Tyskland og andre lande i Europa for at få fat på sneakers, som ikke kunne købes i Storbritannien. Bare for at skille sig ud på tribunen.

Nørderiet omkring sneakers handler næsten udelukkende om at samle på forskellige obskure og sjældne Adidas-modeller – til forskel fra nutidens sneakerhysteri, som i stedet fokuserer på Amerikanske basketmodeller. .

Se alle sneakers