Stayhard - Vintage vs Secondhand
Kurv
Vintage By Stayhard

Vintage vs Secondhand


Det kan være irriterende, når man har brug for lidt inspiration, ser en post man godt kan lide, tjekker produktets tags og så står der #vintage. Tja, hvordan får man så fat på det? Nedenfor kan du se vores lynvejledning til, hvordan du lettere finder vej til dit næste vintagefund.

- Hvad er forskellen på vintage og secondhand?

Meget vintage er secondhand, men langt fra alt secondhand er vintage. Secondhand er tøj, som er brugt, og det kan være både nyere og gammelt. Definitionen af vintage er oftest, at tøjet skal være mindst 20 år gammelt og i fin stand. I takt med at vintage de senere år er blevet meget populært, så er tøjets stand blevet mindre vigtig i forhold til at det kan kaldes vintage. I stedet bruges en slags system til at angive tøjets stand og fastsætte en pris.

Her er en enkel oversigt over de mest almindelige begreber:

- DS – Dead Stock. Dette betyder, at produktet er helt ubrugt og ofte i den originale emballage. DS kan også betyde at produktet er limited edition eller udgået af produktion.

- MINT – betyder at produktet er helt uden fejlmangler og som nyt.

- VNDS/VNMC – Very near Dead Stock/Very Near Mint Condition. Dette plejer at betyde, at tøjet er næsten som nyt, selvom det er brugt. Måske er tøjet prøvet på eller brugt meget sparsomt.

- C1 - C10 – er nok den mest almindelige beskrivelse for et vintageprodukt. C står kort og godt for Condition, hvor C10 er perfekt stand og C1 er dårlig stand.


Hvordan ved jeg, om et produkt er vintage eller secondhand?

Det er blevet sværere og sværere at tidsbestemme vintage, da mange store modeaktører nyproducerer tøjet, så det ser gammelt ud.

Et tip til, hvordan du kan se, om du har fundet ægte vintage og ikke en nyproduktion, er at tjekke mærket i nakken. Hvis ikke du kender brandet eller producenten, er der større chance for at det er et ældre produkt. Dette kræver dog, at du har styr på de nyere brands. Nogle gange er det et brand du kender, bare med et anderledes logo. Det kan også være en ledetråd til at det er ældre produkter. Mange modehuse og brands udvikler deres logo, så det matcher stil og tidens trends (prøv f.eks. at google kendte logoer fra 80'erne, så kan du se, hvor forskellige de kan se ud).

En anden detalje, du kan kigge efter, er hvor tøjet er fremstillet. Afhængigt af, om brandet er fra eksempelvis USA eller Europa, så blev de fleste produkter fremstillet i USA og omegn (Canada, Mexico, eller andre lande i Syd- og Centralamerika) for amerikanske brands og i Europa for europæiske brands. Men husk på, at Europa begyndte at flytte sin produktion til Asien i midten af 80'erne og USA fulgte trop i 90'erne.

Hverdagsstil Overshirts i lidt finere materiale giver et både stylet og afslappet udtryk. Det kan f.eks. være hør, fløjl, børstet uld eller blød ruskind. Match med et par almindelige bukser og en poloshirt eller ensfarvet skjorte. Stærke brands i dette segment er bl.a. Wood Wood og Legends.

Shop Vintage By Stayhard her